Fiets inpakken in een fietsdoos: stappenplan
Hieronder staat hoe je je fiets kunt inpakken in een compacte fietsdoos. Hierbij hoef je dus alleen de voordrager en je voorwiel los te halen.Het gereedschap dat je nodig hebt is:
- Inbussleutelset
- Steeksleutel 15, eventueel nog steeksleutel 8 (voor moertjes)
- Breed plakband
- Dikke waterproof viltstift
- Mes
- Latex handschoenen altijd handig krijg je geen smerige handen
1.
Haal de trappers los met steeksleutel nummer 15. Als de trapper erg vast zit, geef de sleutel dan een tikkie met de hamer.
!! Rechtertrapper linksom losdraaien
!! Linkertrapper rechtsom losdraaien
2.
Haal het zadel los met een inbussleutel en laat hem zakken. Draai de inbus daarna weer vast. Doe een plastic tasje over het zadel. Als je zadel tijdens de vlucht tegen het karton schuurt, is je zadel bij aankomst niet versleten…
3.
Draai de inbus in de stuurpen los en draai het stuur negentig graden.
4.
Draai de inbus van de derailleurschakelaars en remgrepen los en draai deze naar beneden toe.
5.
Draai de bar-ends los en draai ze naar beneden. Dusdanig dat de bar-ends de kwetsbare derailleur-schakelaars en remgrepen beschermen tegen stoten.
6.
Draai ook de fietsbel en de kilometertellerhouder naar beneden. De kilometerteller doe die in je handbagage.
Heb je een vlinderstuur, probeer hem dan zo te draaien dat de kwetsbare onderdelen aan binnenkant zitten. Ook bij een vlinderstuur dien je dus de derailleurschakelaars en remgrepen naar binnen draaien. Vouw desnoods extra karton om het stuur heen.
7.
Het volgende is bij de KLM-doos niet nodig, dus kun je eventueel meteen naar stap 13 gaan.
Als je een kleine fietsdoos gebruikt, moet je je voorwiel en de lowrider-drager (waar de voortassen aanhangen) loshalen.
Haal daarom eerst de voorrem los, zodat je wiel tussen de remblokjes door kan. Je hebt hier geen gereedschap voor nodig. Trek de buitenmantel naar buiten en duw de remarm naar binnen.
8.
Dan schiet de binnenkabel uit een gleufje en komen de remarmen van elkaar.
9.
Als je een lowrider-drager hebt, dan dien je deze te demonteren. Meestal is het slechts een kwestie van vier inbusboutjes losdraaien.
10.
Als je je lowrider-drager loshebt, kun je het wiel na het losdraaien van de snelsluiting (quick-release) makkelijk eruit halen.
De snelsluiting haal je los door de hendel bij de as over te halen en vervolgens de ‘moer’ aan de andere kant geheel los te draaien. Let er op dat dan het ‘binnenasje’ loskomt. Dit kan geen kwaad, maar pas op dat je niet de metalen veertjes kwijtraakt. Laat de snelsluiting uit het wiel en vergeet hem vooral niet in je bagage mee te nemen.
11. Zet de remkabel weer zoals hij zat. Dusdanig dat de remarmen weer naar binnen staan.
12.
Doe plastic beschermdoppen op de assen (verkrijgbaar bij De Vakantiefietser), zodat de asjes niet door de kartonnen doos heen gaan prikken. Stukken karton kan natuurlijk ook. Oh ja, en laat een beetje lucht uit de banden lopen. Dit op verzoek van luchtvaartmaatschappijen.
13.
Doe in de uitvalgleufjes van de voorvork een stukje plastic (ook alhier verkrijgbaar). Dit maakt de voorvork een stuk stijver en voorkomt dat hij zal kromtrekken in de doos.
14.
Leg de ketting bij de trapas op het grootste voorblad en achter op het grootste blad van de cassette (dus geheel links).
- Kopen op Schiphol
- Indien aanwezig is een tweedehands doos voor Vrienden-van-Eric af te halen bij De Vakantiefietser (in ruil voor iets waarvan wij gelukkig worden) of je eigen fietsenwinkel.
- Zelf maken van een aantal kartonnen dozen.
15.
Zorg dat in de fietsdoos aan beide zijkanten en de voor- en achterkant gaten zitten om het de kruiers makkelijk te maken. Dan zullen ze ook netter met de doos omgaan. Om het inscheuren van het karton te voorkomen, verstevig je de gaten met breed plakband. Begin met de hoeken en laat het tape een stukje aan de binnenkant van de doos doorlopen.
16.
Doe er vervolgens een paar horizontale stukken tape overheen.
17.
Beplak de gehele onderkant goed met plakband in de lengterichting. Wees niet te zuinig. De onderkant is de kant waarover de doos over de grond zal schuiven. Zit er een bobbel in het karton, doe hier dan extra plakband overheen.
18.
Doe eventueel aan de binnenzijde een extra stuk karton om de bodem nog steviger te maken.
19. Je kunt over een aantal onderdelen van je fiets verwarmingsbuis schuiven om krassen te voorkomen.
20.
Je zet je fiets in de doos.
21.
En plaats het voorwiel aan de rechterkant van je fiets. Dus aan de kant van de tandwielen. Zet het wiel vast met tie-wraps of plakband.
22.
Je kunt om het stuur bijvoorbeeld nog wat karton of bubbeltjesfolie vouwen voor extra bescherming.
23.
Als dan de doos is dichtgeplakt, zet dan met een dikke waterproof viltstift dikke pijlen bij de openingen. Die kleine kruier zal er dan bijna automatisch in grijpen en minder met de doos gaan smijten. Schrijf op de doos je naam en de eindbestemming.
Maak een luikje ter hoogte van ventielen. Dit voor het geval het personeel zelf wat lucht uit de banden wil laten lopen.
24.
Na het dichtplakken zijn er een aantal onderdelen over. Stop die in je handbagage. Op de foto zie je twee trappers, een kilometerteller, een uitvalnaaf, vier lowrider-dragerboutjes en een rubber voor de kilometerteller. Goede reis! En denk eraan, neem geen gereedschap mee in je handbagage, want dat wordt in beslag genomen! Oh ja, en trappers kunnen ook al wapen gezien worden en in beslag worden genomen . . . (Eindhoven Airport 2010)
Luchtvaartmaatschappijen die een hoes toestaan zijn o.a.: Air Lingus, Bulgaria Air, China Airlines, KLM, Lufthansa, Royal Air Maroc, Ryan Air, Singapore Airlines, Transavia, Turkish Airlines.
Let op: regels kunnen veranderen, dus altijd navragen!
Op de site van de Fietsvakantiewinkel in Nijmegen staat een overzicht van de eisen per luchtvaartmaatschappij.
Ik heb dit overgenomen van www.vakantiefietser.nl
Je kan daar ook een cursus volgen zie zijn website heb ik al 2 x gedaan erg nuttig, leer je heel veel van.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten